19 Eylül 2022 Pazartesi

TEVESSÜL:




TEVESSÜL:
Vesile sayma ,sarılma,sebep olma,gibi manalara gelen tevessül hedeflenen ve arzu edilen şeye ulaşmak için birşeyi vasıta edinmek demektir. Kuran-ı kerimde ayette geçen vesile kelimesi Allaha yaklaşma vasıtası anlamında; onun vereceği sevaba kavuşturucu ve onun katında yakınlık kazandırıcı hususları ifade eder. Bunlar iyilikte ve taatte bulunmak, kötülükleri terk ile isyan hallerinden kaçınmaktır.(maide.35)''Ey iman edenler Allahtan korkup sakının ve ona vesile arayın . Onun yolunda cihat edin. umulurki kurtuluşa erersiniz.''Bu ayet emir uslubuyla miminleri kendilerini Allahın rıza ve yakınlığına kavuşturacak hususlarda sürekli bir arayışa teşvik etmekte bu yolda fırsatları kaçırmamaya ve çareler bulup onları değerlendirmeye sevketmektedir.işte tevessül kelimesinin Kurandaki kavramı ve anlamı budur. Ancak aynı kelimeyi daha sonraları Kurandaki kavramıyla hiç ilgisi olmayan bir anlam yüklenmiştir.Tasavvuf kültürünün eseri olan bu yakıştırma anlama göre tevessül bir dileğin kabulu veya musibetin defi için ermişlerin türbelerini ziyaret etmek onların ruhlarından ve yatırlardan medet ummak bu maksatla onlardan dua istemek manası yüklenmiştir.Yani dualarına onları vasıta kılmak hatta onları vasıta kılmayı dua etmenin şartı haline getirmiş lerdir.Halbuki Kuranda yer alan vesilenin anlamı bu değildir.Ona yaklaşmak için güzel amel işleyin ve cihat edin güzel ameliniz ve cihadınız sizi ona yaklaştıracaktır. bunun böyle olduğunu şu hadisten anlıyoruz.
HADİS:Peygamberimiz (sav) anlatıyor. bir zamanlar 3 adam çölde giderken yağmura tutuluyorlar yağmurdan sakınmak için bir mağaraya sığınıyorlar. Fakat yağmur mağaranın üzerindeki taşın mağaranın önüne düşmesine ve mağaranın kapısının kapanmasına sebep oluyor. 3 adam ne yaptıysalar taşı oynatamıyorlar birisi diyorki yaptığımız iyi amellerimizi vesile edersek Allah bizi kurtarır. 1. adam şöyle dua ediyor yarabbi benim yaşlı ana ve babam vardı onları kendi ellerimle sabah akşam ben yedirirdim. Fakat bir gece eve geç geldim. Ben ve çocuklarım ve hayvanlarım aç oldukları halde önce ana babamı yedirmek istedim. Fakat uyuyorlardı uyanmalarını elimde yemekle sabaha kadar bekledim aç susuz yarabbi bundan razı olduysan bizi kurtar. Kaya biraz açıldı ama bir adam geçemezdi. İkinci adam şöyle dua etti Yarabbi benim bir çobanım vardı senelik hakkı olan iki koyunu almadan gitti bende onun koyunlarına onun için baktım yıllar sonra geldi iki koyunu istedi. Bense o iki koyundan doğan sürülerle birlikte hepsini ona verdim. Yaptığımdan razı olduysan bizi kurtar dedi. Kaya biraz daha açıldı ama yine geçeçekleri kadar yoktu. 3. adam şöyle dua etti Yarabbi çok güzel bir kız vardı komşum birgün geldi bana muhtaç olduğunu kendisiyle bir olmam karşılığında para ve yiyecek istedi .Bense ona dokunmadan istediğinden fazlasını verdim. Yarabbi razı olduysan bizi kurtar. dedi ve kaya tamamen açıldı ve kurtuldular. '(bahari-müslim-riyazüssalihin) Sayın okurlarım bu hadisi şerifte dikkat ederseniz peygamberler, evliyalar vesile edilmiyor yapılan güzel ameller vesile ediliyor.Dua ve zikir konu başlığımızda Allahtan başka kimseden yardım istenmeyeceğine dair ayetleri sıralamaştım tekrar etmek istemiyorum. Kaldıki diyelimki insan ı vesile kastı var. Peki imansız birisinin vesile olması mümkün olmadığına göre kimin evliya olduğuna kim karar veriyor. Kimin evliya, kimin imanlı, kimin imansız olduğunu biz nereden bileceğiz. Biz karar verirsek kendimizi Allahın yerine koymuş olmazmıyız. Burada ince bir ayrıntı var daha öncede söyledim dua başkaları ile paylaşılabilir. Benim için dua et denilebilir bu ayette söz edilen Allaha yaklaşmadır. Duayı paylaşma değil. Ayeti tekrar okursanız. Ayetin sonunda onun yolunda cihat edin buyruluyor. Şimdi onların anladığı gibi anlarsak Allahtan korkup sakının evliyaları vesile edin cihat edin bir anlam bozukluğu olmuyormu? . Halbuki peygamber efendimizin anladığı gibi olursa Allahtan korkup sakının salih amellerinizi Allaha yaklaşmada vesile edin benim yolumda cihat edin bu şekilde anlam bütünlüğü var öyle değilmi. En doğrusunu Allah(cc) bilir.

Şüphe yokki Allahtan başkasına ibadet ve dua edilmesi haramdır.Ona şirk koşmak demek olup ,en büyük günahtır.Yukarıda ayette geçen tevessül namazın ve öbür ibadetlerin yanı sıra kulu Allaha yaklaştıracak salih amelleri içindir. Yoksa ibadetlerinizde ve dualarınızda Allahtan başkasını vasıta edinin demek değildir. İşte ayetlar(mümin.65)''O hayy olandır. ondan başka ilah yoktur.Öyleyse dini yanlızca kendisine halis kılanlar olarak, ona dua edin. Hamd alemlerin rabbine mahsustur.(cin.18)''Şüphesiz bütün mescitler yanlızca Allaha mahsusustur. Öyleyse Allah ile beraber başka hiç kimseye dua etmeyin:''(isra.111)''Ve deki hamd çocuk edinmeyen mülkte ortağı olmayan ve düşkünlükten dolayı yardımcıyada ihtiyacı olmayan Allaha mahsustur.''(ahzap.56)''Ey iman edenler sizlerde peygambere selavat getirin ve selam getirin '' Görüldüğü gibi Allah (cc) asla vesileye geçit vermiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder